- Eleven kan spille med grundlæggende spilleteknik
- Eleven kan spille med hensigtsmæssig kropsholdning
- Eleven kan spille med elementær intonationsmæssig sikkerhed
- Eleven kan håndtere instrumentet hensigtsmæssigt
Læreplan
Træ- og messingblæsere
Saxofon, klarinet, blokfløjte, tværfløjte og trompet
Færdighedsmål
Teknik
Vidensmål
Teknik
Færdighedsmål
Indstudering
Vidensmål
Indstudering
Færdighedsmål
Musikalsk udtryk
Vidensmål
Musikalsk udtryk
Færdighedsmål
Gehør/Improvisation
Vidensmål
Gehør/Improvisation
Færdighedsmål
Hørelære/teori
Vidensmål
Hørelære/Teori
Færdighedsmål
Sammenspil
Vidensmål
Sammenspil
Tonedannelse
Begynder niveau
Eleven introduceres for toneansats, embrouchure (hvordan man holder mundstykket i/ved munden)
Mellem niveau
Videreudvikling af toneansats, embrouchure (hvordan man holder mundstykket i/ved munden)
Øvet niveau
Eleven behersker toneansats, embrouchure (hvordan man holder mundstykket i/ved munden)
Vejrtrækning
Begynder niveau
Eleven introduceres for rigtig vejtrækning og korrekt luftmængde
Mellem niveau
Videreudvikling af korrekt vejtrækning og luftmængde
Øvet niveau
Eleven behersker korrekt vejtrækning og luftmængde
Personlig musikalsk udtryk og fortolkning
Begynder niveau
Eleven får mulighed for at optræde for et publikum
Mellem niveau
Undervisningen foregår primært én til én eller på små hold.
Det tilstræbes også at eleverne får mulighed for at medvirke i sammenspilsituationer.
Øvet niveau
Eleven kan optræde for et publikum med selvstædigt musikalsk udtryk og fortolkning
- Eleven kan bruge grundlæggende teknikker til at fortolke personligt musikalsk udtryk
- Eleven har viden om grundlæggende teknikker til at fortolke personligt musikalsk udtryk
Tilrettelæggelse og arbejdsformer (metode)
Tilrettelæggelse
Undervisningen tilrettelægges efter elevens alder, niveau og det faglige indhold samt mål som beskrevet ovenfor.
Eleven er dog altid velkommen til at komme med forslag til indholdet (f.eks. bestemte sange/melodier/m.m.)
Arbejdsformer
Undervisningen foregår primært én til én eller på små hold.
Det tilstræbes også at eleverne får mulighed for at medvirke i sammenspilsituationer.
Evaluering
Evaluering
For yngre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre.- For ældre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre samt eleven selv.
Der er mulighed for at holde skole/hjem samtale hvis lærer, elev eller forældre ønsker dette.
Desuden har forældre og andre pårørende mulighed for at høre eleven spille koncert min. 2 gange per sæson - såfremt eleven ønsker at optræde.
revideret oktober 2024