Skip to main content Skip to footer

Læreplan

Dans

Formål

Målsætningen for undervisningen i dans er at være med til at udvikle og nuancere den
enkelte elevs udtryksmuligheder, åbne for en bredere kropslig forståelse, give indsigt i
kunstneriske processer, og endelig bidrage til positive inkluderende fællesskaber.

Vi arbejdermed fokus på relationer: “Hvordan er man til stede i rummet, hvordan arbejder man alene, i par, i mindre grupper eller en hel gruppe, der skal bevæge sig samlet.”

Vi lægger vægt på, at vi arbejder i et anerkendende univers og forsøger at møde eleverne i
øjenhøjde og give dem så meget inspiration og selvværd at de får mod til at udfordre sig
selv

Teknik

Eleverne skal være i stand til: 

  • selv at udføre af underviseren fastlagte koreografier samt koreografisk materiale de selv har skabt
  • at bevæge sig rytmisk - og sammen med hinanden
  • at forstå grundlæggende anatomiske principper, som kan hjælpe med at undgå skader.

De studerende vil:

  • lære grundlæggende teknik indenfor moderne dans
  • øge den tekniske kunnen med fokus på at bruge kroppen korrekt

Komposition

Eleverne skal have færdigheder i at skabe og udvikle materiale/koreografi ved anvendelse af
bevægelse, rum, dynamik og relationer. De skal kunne forme og strukturere materiale med
overgange, mønstre og form.

Et eksempel: “En dynamisk bevægelsesopgave, hvor man parvis skaber to skulpturer med kroppen. Den ene skal fungere som fundament/sokkel og den anden som selve figuren med et særligt fokus på bevægelse i “rejsen” fra den ene skulptur til den anden”

Eleverne vil gennem hele forløbet være medvirkende i den kreative proces, som lektionerne
rummer, de vil helt konkret være med til at sætte præg på bevægelsesmaterialet.

Performance

Eleverne skal:

  • kunne anvende tekniske færdigheder ved forskellige bevægelser og dynamikker.
  • udvikle bevægelses hukommelse, og kunne anvende udtryks-færdigheder til at kommunikere meningen i dansen.
  • Kunne få personlighed og koreografi/bevægelse til at udgøre en helhed således at det virker
    troværdigt og nærværende ”på scenen”
  • udvikle følelsen af tryghed i deltagelsen af dansen og have forståelse for forholdet mellem
    tillid og ansvar.
  • Eleverne medvirker ved Musisk Skoles arrangementer fx sommerkoncert samt musik- og
    teaterkoncerter.

Værdsætning

Eleverne skal være i stand til:

  • at observere, beskrive, analysere og evaluere.
  • kunne reflektere over egen og andres praksis individuelt, parvis og i grupper, og
  • kunne udtrykke konstruktiv og anerkendende feed-back.

revideret oktober 2024