Læreplan
Generelt
Det er Musisk Skoles undervisere som i faggrupper har udfærdiget læreplaner på hvert fagområde. Læreplanerne giver et billede af hvad eleverne møder i undervisningen på Musisk Skole.
For elever og forældre bliver det tydeliggjort, hvad man kan lære og hvilke muligheder der er
inden for de enkelte fag.
Undervisningen tager altid sit udgangspunkt i den enkelte elev/på det enkelte hold, både med
hensyn til progression og repertoire.
Musisk Skole Kalundborg ønsker igennem dialog at bruge læreplaner som ramme/grundlag for elevernes musikalske udvikling. Vi opfatter læreplanen som et dynamisk arbejdsredskab i stadig udvikling, og forudsætning for kvalitativt arbejde og som den italesættelse/inspiration, der skaber nye veje og processer i Musisk Skoles tilbud.
Læreplanen vil dermed til stadighed danne grundlag for pædagogiske dialoger og overvejelser på Musisk Skole.
Læreplanerne indeholder følgende overordnede beskrivelser:
- formål,
- faglige mål,
- fagligt indhold,
- tilrettelæggelse og arbejdsformer (metode)
- evaluering
Her følger et forsøg på brugbare definitioner:
Formål er Musisk Skoles beskrivelse af langsigtede, overordnede hensigter, intentioner og håb
i generelle formuleringer. Formålet udtrykker en ramme som de faglige mål og indholdet må
finde sted inden for. Formålet angiver ligeledes legitimeringsgrundlaget for undervisningen og
afspejler Musisk Skoles selvforståelse og syn på musisk undervisning i det hele taget.
Faglige mål er en beskrivelse af det som specielt dette fag/denne disciplin sigter imod. Her
kan der være forskelle på soloundervisning i instrumentalfag og sammenspilsfag, hold og teoretiske fag (hørelære). Der kan også være forskelle på, faglige mål for messingblæsere og guitar, for rytmisk sang eller klassisk.
De faglige mål kan opdeles i tre målområder:
- Kundskabsmål: Mål for forståelse, hukommelse, opfattelse, tolkning
- Færdighedsmål: Mål for viljesbestemte og kontrollerede bevægelser.
- Holdningsmål: Mål for tryghed, interesse, fortrolighed.
Fagligt indhold er en beskrivelse af emne/ genstand/stof (sange, numre, rytmer, danse, begreber, traditioner mm.) samt det eleverne skal kunne gøre ved dette stof (synge, spille, improvisere over, forstå, gengive, samarbejde om…) Med andre ord - det man er samlet om i undervisningen.
Tilrettelæggelse og arbejdsformer er en beskrivelse af hvordan arbejdet med stoffet skal tilrettelægges og af hvordan man vil give eleverne lyst til at lære dette. (Ved at: fortælle, demonstrere, spørge. Ved at lade eleverne lytte, observere, svare, imitere, eksperimentere, samarbejde, improvisere osv.)
Desuden om arbejdet foregår individuelt, i mindre grupper, på store hold osv.
Evaluering er en beskrivelse af de midler man har til at vurdere udbyttet af aktiviteterne, af hvordan man vurderer om de faglige mål er nået, om formålet er opfyldt, af hvordan man forsøger at bevidstgøre eleverne om deres egen udvikling/fremskridt.
revideret oktober 2024