Skip to main content Skip to footer

Læreplan

Hørelære og teori

Faglige mål 

Målet med hørelære/teori er at kunne spille eller skrive hvad man hører og høre hvad man spiller/ skriver eller læser

  • Undervisningen giver eleven viden og færdigheder indenfor musikkens teoretiske aspekter
  • Undervisningen er et supplement til instrumental- og sangundervisningen
  • Undervisningen medfører en øget effektivitet i indstuderings- og sammenspilssituationer og en bedre forståelse for musikkens udtryksmidler
  • For viderekomne elever sigter undervisningen på forberedelse til optagelsesprøve til MGK m.fl.


Fagligt indhold

  • Undervisningen består af visuelle, auditive og kropslige elementer, som trænes progressivt
  • Undervisningen består også af viden som indlæres og repeteres

Færdighedsmål

Teknik

Vidensmål

Teknik

Færdighedsmål

Indstudering

Vidensmål

Indstudering

Færdighedsmål

Gehør/Improvisation

Vidensmål

Gehør/Improvisation

Færdighedsmål

Holdning

Vidensmål

Holdning

Tilrettelæggelse og arbejdsformer (metode)

Tilrettelæggelse

Undervisningen tilrettelægges efter elevens alder, niveau og det faglige indhold samt mål som beskrevet ovenfor. 
Eleven er dog altid velkommen til at komme med forslag til indholdet (f.eks. bestemte sange/melodier/m.m.)

Arbejdsformer

Undervisningen foregår primært hold.
Det tilstræbes også at eleverne får mulighed for at medvirke i sammenspilsituationer.

Evaluering

Evaluering

  • For yngre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre.
  • For ældre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre samt eleven selv.
  • For øvede elever vil der være en prøve i januar, samt i slutningen af undervisningsåret.

Der er mulighed for at holde skole/hjem samtale hvis lærer, elev eller forældre ønsker dette.

revideret oktober 2024