Skip to main content Skip to footer

Læreplan

Trommer

Faglige mål:

  • at opøve elevens forståelse for rytme, puls og periode.
  • at udvikle elevens motoriske og mentale færdigheder indenfor teknik og koordinering.
  • at give eleven en musikteoretisk begrebsforståelse
  • at give eleven redskaber til videre selvstændig udvikling af eget musisk udtryk.
  • at udvikle elevens klang og rytmeforståelse i solospil såvel som i ensemblespil
  • at eleven udvikler kompetencer i forhold til at kunne øve sig og være bevidst om egen læring
  • at udvikle elevens gehør og improvisatoriske færdigheder

Fagligt indhold:

  • imitation af forespillede eksempler
  • spil til metronom eller indspillet musik for at styrke "time" og periodefornemmelse
  • øvning af stikteknik via “rudimental drumming” lilletrommeteknik
  • bevidstgørelse omkring klanglige og lydmæssige aspekter og virkemidler som eksempelvis tempo, dynamik, frasering osv.
  • tilegnelse af nodelæsningsfærdigheder
  • basal improvisation samt skabelse af beats baseret på musikalske relationer
  • øvelser i koordination, eksempelvis ved at forskellige ostinater spilles i hænder og fødder
  • give eleven redskaber og metoder til at kunne øve sig mest hensigtsmæssigt
  • give eleven værktøjer til at kunne reflektere over eget (og andres) spil.

 

Tilrettelæggelse

For den enkelte elev lægges lærerplanen i en dynamisk proces i samarbejde mellem elev og lærer. Forældre kan være en del af denne proces. Det forudsættes, at der arbejdes med elevens instrumentale færdigheder, generel kundskabstilegnelse omkring musik, samt en personlig musikalsk udvikling. Der arbejdes med elementer, som er fuldstændig tilpasset den enkelte elevs motivation og faglige formåen.

Eleven er altid velkommen til at komme med forslag til indholdet (f.eks. bestemte sange/melodier/m.m.)

Undervisningen foregår én til én eller på små hold af 2-4 elever.
Det tilstræbes også at eleverne får mulighed for at medvirke i sammenspilsituationer.

Evaluering

  • For yngre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre.
  • For ældre elever sker der en løbende evaluering af elevens fremskridt og lærerens målsætning i samarbejde mellem lærer og forældre samt eleven selv.

Der er mulighed for at holde skole/hjem samtale hvis lærer, elev eller forældre ønsker dette.
Desuden har forældre og andre pårørende mulighed for at høre eleven spille koncert i løbet af året.

revideret oktober 2024